Hantering av Personuppgifter
För att vara medlem i Villaägareföreningen behöver vi några uppgifter om dig. Den här sidan beskriver hur vi hanterar dessa.
När ni registrerar er för medlemskap ingår ni ett avtal med föreningen. Detta avtal ger Lilla Björknäs Villaägareförening rätt att begära in de uppgifter vi behöver för att kunna nå dig med information eller för fakturering.
Vi behöver:
- Namn och efternamn
- E-postadress
- Telefonnummer
- Fakturaadress
- Fastighetens beteckning (och adress)
E-postadress
E-postadress är frivilligt att lämna, men det är bra om du gör det, eftersom det minskar föreningens kostnader och möjliggör snabbare kommunikation. Om du anger en e-postadress godkänner du även att vi skickar fakturan via e-post. Om du inte lämnar någon e-postadress (eller tar bort den senare) skickas fakturan via brev. Skulle en olycka inträffa eller någon gå bort sig i området, kan vi komma att använda e-postadressen för att sprida information eller be om hjälp. Vi lämnar inte ut e-postadressen i dessa fall.
Fakturaadress
Om fakturaadressen skiljer sig från fastighetens adress, behöver vi den. Detta gäller om du inte använder eller anger en e-postadress.
Telefonnummer
Telefonnummer är också frivilligt att lämna, men det underlättar när vi följer upp obetalda fakturor. Vi ringer normalt sett aldrig, utom vid nödsituationer. Skulle en olycka inträffa eller någon gå bort sig i området, kan vi använda telefonnumret för att sprida information eller be om hjälp. Vi lämnar inte ut telefonnumret i dessa fall.
Fastighetens Beteckning
Fastighetens beteckning och adress används för att undvika dubbel-fakturering samt för att identifiera vilka fastigheter i området som kan vara medlemmar eller sommarvattenabonnenter.
Även om medlemsregister, bokförings- och faktureringssystemet kontinuerligt uppdateras och rensas så kräver bokföringslagen att all bokföring sparas sju år bakåt. I den bokföringen finns gamla fakturor med de uppgifter ni hade registrerade då. Dessa sparas digitalt i bokförings- och faktureringssystemet och på papper hos kassör. Efter sju år tas digital bokföringen bort och dokumentation på papper rensas på verifikationer inklusive fakturor. Det som återstår dvs, årsredovisning och styrelsemötesprotokoll etc. lämnas till Nackas lokalhistoriska arkiv i Dieselverkstaden i Sickla för arkivering. Inga personuppgifter går alltså till arkivering.
Ansvarig inom föreningen för kundregister och bokförings- och faktureringssystemet är kassören i föreningen. Uppdateringar kan göras av samtliga i föreningens styrelse med tillgång till systemen. Bokförings- och faktureringssystem kan också nås av en redovisningsbyrå om föreningen använder en sådan.
Föreningen lämnar inte ut era personuppgifter till någon tredje part utom vad som eventuellt krävs för att uppfylla lagar eller myndighetsbeslut etc. i Sverige.
Gun-Marie Sahlin, Kassör
Tel: 070-816 41 79
E-post: Skicka e-post till kassören här

Saltsjö-boo, Sweden
ta kontakt
Klicka på länken "Styrelse" för att se kontaktuppgifter till alla, eller skicka ett mejl till oss.